Kost
& Näring
Mindre
träningsvärk med c-vitaminer
C-vitaminer kan lindra träningsvärk, hävdar forskare vid Loughborough
University i England. I en undersökning lät de ett antal försökspersoner
äta 800 milligram C-vitamin under nio dagar. Under denna period
var personerna mindre benägna att få träningsvärk. C-vitaminer
finns rikligt i bland annat citrusfrukter, bär och broccoli.
Aftonbladet
Skippa
förkylningen med stadig frukost
Personer som hoppar över frukosten löper större risk att bli
förkylda och få influensa. Det visar en ny undersökning som
utförts vid University of Cardiff i Wales. I studien deltog
100 personer från Cardiff, som under tio veckor fick anteckna
alla eventuella sjukdomssymptom och hur dessa påverkade deras
förmåga att fungera hemma och på jobbet.
Efter
periodens slut fick deltagarna svara på frågor om sitt liv
och sina vanor. När uppgifterna sammanförts syntes ett tydligt
samband mellan dålig eller ingen frukost och ökad risk för
förkylning. De personer som hade flest förkylningsdagar mådde
också sämre mentalt, de hade koncentrationssvårigheter och
presterade under sin förmåga på jobbet. Detta oavsett om förkylningssymptomen
var allvarliga eller lindriga.
Kaffedrickande
kan leda till inkontinens
Häller du i dig kaffe i tid och otid? Då ligger du i riskzonen
för att drabbas av inkontinens, visar en studie utförd vid
Brown University i Providence, USA. 259 kvinnor, varav hälften
hade problem med urinblåsan, deltog i undersökningen. Resultaten
visade att urinblåsmuskeln försvagades i större utsträckning
hos de som drack fyra koppar kaffe om dagen eller mer. Sådan
försvagning är den vanligaste orsaken till inkontinens.
Mittliv.nu
Bättre
hälsa med fullkornsvete
Cancer, diabetes och hjärt-/kärlsjukdomar kan förebyggas med
fullkornsvete, visar en ny under-sökning utförd vid Kansas
State University i USA. Fullkornsvetets hälsofrämjande effekt
ligger i kombinationen av fibrer och viktiga antioxidanter.
De senare är bland annat bra för immunförsvaret och hindrar
att vi åldras i förtid. Fullkornsvete och vetegroddar hjälper
kroppen att ta upp antioxidanterna, varför effekten blir större
än om man äter vitaminpiller med antioxidanter. De amerikanska
forskarna hoppas kunna utnyttja de nya rönen till att skapa
genmanipulerade vetesorter med extra mycket antioxidanter.
Journalen.se
Ät
fisk under graviditeten!
Att fisk är nyttigt för hälsan vet vi redan. En ny dansk undersökning
visar dessutom att risken att föda sitt barn för tidigt minskar
ju mer fisk man äter under graviditeten. I studien, som utfördes
vid Statens seruminstitut i Köpenhamn och på Skejby universitetssjukhus
i Århus 1992–1996, deltog 8729 kvinnor och deras nyfödda barn.
Forskarna
delade in kvinnorna i sex grupper, efter hur ofta de åt fisk
och skaldjur under sin graviditet. Resultaten visade att kvinnor
som åt lite eller ingen fisk löpte 3,6 gånger större risk
att föda för tidigt, eller få barn med låg födelsevikt. Detta
i jämförelse med dem som åt minst en lagad fiskmåltid och
ett smørrebrød med fisk i veckan. Sedan länge rekommenderas
dock gravida kvinnor att vara försiktiga med bland annat insjöfisk,
östersjöfisk, samt rå och rökt fisk. Detta på grund av risken
att få i sig miljögifter eller bakterier som kan skada fostret.
Dagens
Medicin
Mindre
kolhydrater ger slätare lår
Förr eller senare får de flesta kvinnor celluliter. Problemen
kan dock minskas om man äter mycket frukt och grönsaker, men
drar ned på kolhydraterna. Detta enligt en ny undersökning
utförd vid Cornell University i New York. Samtliga undersökta
kvinnor som följt kostråden förbättrade sina cellulitproblem
med 50 procent eller mer. Plastikkirurgen Gregory La Trenta
betonar att den kolhydratfattiga dieten ska kompletteras med
fysisk träning och mycket vätska för bästa resultat.
Mittliv.nu
Kropp
& Träning
Jag
vill tipsa en vän om den här artikel!